علی شاکری: رضا یزدانی در پیکارهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در وزن 96کیلوگرم درخشید و با قاطعیت به دوبنده تیم ملی رسید.

مسابقات - کشتی

 یزدانی که در 2ماه اخیر کنارگذاشتنش از تیم ملی آن هم در آستانه مسابقات جهانی مسکو سوژه داغ رسانه‌ها شده بود، سرانجام با وساطت مسئولان ورزش مازندران و فدراسیون کشتی با موافقت کادر فنی تیم ملی به جمع اردونشینان گوانجو پیوست و در نهایت با صلاحدید مربیان در مسابقات انتخابی حاضر شد و توانست بار دیگر همانند 4سال پیش در ترکیب تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار گیرد.رضا یزدانی در گفت‌وگو با همشهری از انگیزه‌های بالایش برای تصاحب دومین مدال طلای بازی‌های آسیایی گفت که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • به‌نظر می‌رسد به‌عنوان تنها بازمانده طلایی کشتی آزاد در دوحه بتوانی پس از 4سال مدال طلای بازی‌های آسیایی‌ات را در گوانجو تکرار کنی؟

کشتی ورزش بی‌رکوردی است، امیدوارم که بتوانم از عهده این کار بزرگ دوباره برآیم ولی باید قبول کرد که کار چندان راحتی نخواهد بود.

  • پس از مدتی افت و ناکامی در المپیک پکن، در پیکارهای انتخابی کشتی شاهد یک یزدانی جسور و پراشتها بودیم که همه را دوباره شگفت‌زده کرد.

می‌خواستم جواب آنهایی را بدهم که مرا به ترسوبودن متهم می‌کردند و با کشتی‌های تهاجمی به نوعی از خود اعاده حیثیت کردم. خوشحالم که همه به این نتیجه رسیدند که هنوز یزدانی می‌تواند برای کشتی و مردم خوب ایران افتخار‌آفرین ظاهر شود.

  • فکر نمی‌کنی یکی از دلایل انگیزه بالایت، نرفتن به مسابقات جهانی مسکو بود؟

این موضوع تأثیر آنچنانی نداشت. من قبلا هم در جام تختی و مسابقات انتخابی تیم ملی در بهترین شرایط جسمانی و روحی توانسته بودم همه رقبای داخلی‌ام را مغلوب کنم.

  • اما سعید ابراهیمی برخلاف آنچه تصور می‌شد بعداز مدت‌ها غیبت، آن ابراهیمی مسابقات جهانی باکو نبود. نظر شما دراین‌باره چیست؟

من هرگز به خودم اجازه نمی‌دهم راجع به ابراهیمی صحبت کنم. او دوست خوب من است، من راجع به خودم می‌توانم صحبت کنم ولی نمی‌‌دانم او اصلا با چه شرایطی در مسابقات انتخابی حاضر شد. من خودم را با تمام وجود آماده کرده بودم تا بتوانم همه رقبایم را شکست دهم و خوشحالم که مزد تلاشم را گرفتم.

  • شما قبلا هم سابقه رویارویی با سعید ابراهیمی را داشتی؟

بله، یک‌بار در جریان مسابقات لیگ با ایشان کشتی گرفتم که آن مسابقه به‌دلیل آسیب‌دیدگی من نیمه‌تمام ماند.

  • خیلی‌ها بعداز آن حضور درخشان اولیه‌ات در کشتی ایران، در یکی دو سال اخیر یزدانی را کشتی‌گیری محافظه‌کار می‌خوانند و به عنوان مثال جدال نیمه‌تمامت با حاجی مراد گاتسالوف در فینال لیگ، یا روبه‌رو نشدن با او در مسابقات زیلوفسکی لهستان را شاهد می‌آورند. چه جوابی برای این دسته از افراد داری؟

اصلا اینگونه نیست که شما می‌گویید. با حاجی مراد گاتسالوف در جریان لیگ وقت اول را بردم، اما در وقت دوم به‌لحاظ تنفسی به مشکل خوردم و واقعا نمی‌توانستم ادامه دهم. در لهستان هم اگر قرار بود با حریفان کشتی نگیرم هرگز نمی‌رفتم. باور کنید مصدومیت من نشانه ترس از عدم رویارویی با گاتسالوف نبود. چرا که در صورت نرفتن می‌توانستم در جام موحد و حبیبی شرکت کنم و جایزه 10هزاردلاری نفر اول این تورنمنت را از دست ندهم.

  • خیلی‌ها معتقدند یزدانی نباید به یک وزن بالاتر صعود می‌کرد. باتوجه به موقعیت فیزیکی و قد رقبایش بهتر بود که در همان وزن 84کیلوگرم می‌ماند.

البته یکی از دلایل کوچ کردن من به یک وزن بالاتر به داشتن کیلوهای اضافی برمی‌گشت و برایم سخت بود که باتوجه به فشردگی مسابقات بتوانم خودم را سر وزن برسانم. به همین دلیل تصمیم گرفتم که به وزن96 کیلوگرم بروم اما اینکه می‌گویند حریفان از موقعیت فیزیکی و قدی بهتری برخوردارند، می‌خواهم بگویم اینچنین نیست.

کورتانیدزه سال‌ها با 168سانتی‌متر قد که کوتاه‌تر از من بود، در این وزن قدرت‌نمایی کرد یا حاجی‌مرادگاتسالوف قدش بلندتر از من نیست. به نظرم برای موفقیت در این وزن، قد اصلا ملاک نیست.

  • پس چه فاکتورهایی می‌تواند عامل موفقیت قلمداد شود؟

تسلط بر فنون کشتی و استیل بدنی مناسب.

  • الگوی فنی یزدانی کدام کشتی‌گیر در جهان است؟

من از همه کشتی‌گیران خوب دنیا الگوبرداری می‌کنم، چون هیچ‌کشتی‌گیری را بی‌عیب نمی‌دانم. برای همین هم سعی می‌کنم به یک فرد خاص بسنده نکنم. به عنوان نمونه هر 3کشتی‌گیر سرشناس 96کیلوگرم جهان جزو کشتی‌گیران صاحب سبکند و فنون و شگرد خاص خود را دارند. گوجیلدزه، گازیموف و حاجی مراد گاتسالوف در زمره بهترین قهرمانان امروز کشتی‌ جهانند. به همین دلیل نیز در بسیاری از اوقات می‌بینیم که کشتی‌گیران 96کیلویی حتی باوجود وزن کمتر در 120کیلوگرم نیز توانسته اند بر حریفان شاخص این وزن غلبه کنند. همین چندی پیش در مسابقات پهلوان پهلوانان در حضور بلال ماخوف، حاجی‌مرادگاتسالوف قهرمان شد.

  • شما که قصد حضور در وزن 120کیلوگرم را در سر ندارید؟

فعلا که من چند کیلو نیز برای آنکه به وزن 96کیلوگرم برسم کم دارم، بعدها چه پیش آید، نمی‌دانم.

  • احتمال دارد از آمدن به وزن 96کیلوگرم پشیمان شوی؟

از صعود به یک وزن بالاتر پشیمان نیستم و از شر رژیم گرفتن خلاص شدم. بعید می‌دانم که تصمیم‌ام دیگر عوض شود.

  • نظرت راجع به عرفان امیری چیست. آیا او جانشین خوبی برای تو در مسابقات جهانی مسکو بود؟

عرفان در مسکو کشتی‌های خوبی گرفت و در حد انتظار ظاهر شد. او در 2کشتی آخرش به تجربه حریفان باخت.

  • با او هم سابقه کشتی گرفتن داری؟

بله، با امیری در جام تختی روبه‌رو شدم و او را مغلوب کردم.

  • آیا هنوز هم با محمود اسماعیل‌پور ارتباط داری؟

من همیشه به جز زمان برپایی اردوهای تیم ملی زیر نظر آقای اسماعیل‌پور در جویبار تمرین می‌کنم. من هرچه از کشتی‌ دارم، از او آموخته‌ام و او حق بزرگی برگردن من دارد.

  • درآمد سالانه‌ات از کشتی چقدر است؟

بنویسید به اندازه یک دهم دستمزد یک فوتبالیست.

  • تعیین 150سکه طلا برای قهرمانان گوانجو پاداش مناسبی است؟

نه می‌شود گفت مناسب است و نه می‌شود گفت مناسب نیست، برای یک ورزشکار که عمر قهرمانی‌اش کوتاه است، تعیین پاداش قابل توجه یک دلگرمی برای آینده خواهد بود. باور کنید باوجود نیاز مالی که شغلی جز کشتی‌گرفتن ندارم، خوشحالی مردم از هرچیز دیگری برایم قشنگ‌تر است.

  • نظرت راجع به خداحافظی مرادمحمدی چیست، آیا اقدام او بموقع بود؟

مرادمحمدی خود بهتر از هر کس دیگری می‌توانست تشخیص دهد که موقع خداحافظی‌اش فرا رسیده یا خیر، ولی با این حال معتقدم او تصمیم عاقلانه‌ای گرفت که در اوج، کشتی قهرمانی را کنار گذاشت.

  • در گوانجو کشتی‌گیران کدام کشور رقیبان اصلی تو محسوب می‌شوند؟

تدیف از قزاقستان که مدال نقره المپیک را دارد به همراه قربان قربان‌اف از ازبکستان و کوپراکوف از قرقیزستان حریفان مستقیم من در راه تصاحب مدال طلا خواهند بود.

  • پیش‌بینی‌ات از نتایج کشتی‌گیران آزادکار ایران در گوانجو چیست؟

من فکر می‌کنم تیم ایران در تمامی اوزان شانس کسب مدال را دارد و خوشحال خواهم شد که تعداد مدال‌های طلای ایران بیش از دوحه باشد.

 

کد خبر 119743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز